Terug naar het overzicht

09
Oct 19

Is het de vraag die het aanbod stuwt of het aanbod die de vraag meetrekt? Hoe dan ook: SUV’s worden steeds populairder en talrijker. Onder de Touareg, Tiguan Allspace, Tiguan en T-Roc zet Volkswagen een kleine SUV in zijn catalogus, de T-Cross. Die is verwant met de Seat Arona en de Skoda Kamiq, die in Genève getoond werd.

Hoge Polo

Technisch is de T-Cross niet meer of minder dan de verhoogde variant van de populaire Polo. Hij heeft bijvoorbeeld dezelfde wielbasis (2,55 meter). Aan de lengte voegt hij amper 5 centimeter toe, tot 4,11 meter. Maar de T-Cross is met zijn 1,58 meter wel zowat 14 centimeter hoger dan de Polo.

 

Verschuifbare achterbank

Ondanks zijn compacte afmetingen vergeet de Volkswagen zijn praktische kant niet. Zo is een verschuifbare achterbank bijvoorbeeld standaard. Die verschuift in één stuk over 14 centimeter. Maar als je ze verschuift is er geen scheidingswandje dat voorkomt dat kleine voorwerpen vanuit de koffer onder de achterbank glijden. Maar je vergroot er wel de kofferruimte van 385 liter in één keer mee tot 455 liter.

Lange voorwerpen

Nog meer plaats nodig? Dan klap je de rugleuning van de achterbank neer in een 40/60-verhouding. Door een verstelbare laadvloer maak je de bodem daarmee helemaal vlak en laad je 1.281 liter. Dat is trouwens niet alles: de passagierszetel heeft een neerklapbare rugleuning om lange voorwerpen te vervoeren die je in Zweedse meubelwinkels koopt.

10 centimeter hoger

De rijpositie is uiteraard hoger dan die van de Polo. Vooraan zit je 59,7 centimeter boven de grond, wat een makkelijke instap en goed zicht rondom oplevert. Achteraan zit je met 65,2 centimeter nog iets hoger, 10 centimeter hoger dan in de Polo en relatief comfortabel. De ruimte achteraan is niet royaal, maar gezien de beperkte buitenafmetingen wel prima. Schuif je de achterbank helemaal naar voren, dan maak je het je passagiers natuurlijk wel lastig.

1.0 TSI

Bij zijn lancering is de T-Cross er maar met één benzinemotor: de 1.0 TSI-driecilinder. Die is er in een instapversie met 95 pk en een met 115 pk. De basisversie gebruikt een manuele vijfbak, de andere laat je kiezen tussen een manuele zesbak en een DSG-bak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Over enkele weken komt er een dieselmotor bij, de 1.6 TDI van 95 pk, al verwacht de Belgische importeur daar geen hoge verkoopcijfers van. Nog later dit jaar volgt de krachtigste benzine: de 1.5 TSI van 150 pk.

Besluit

Klein aan de buitenkant, relatief groot aan de binnenkant: de T-Cross zal in de smaak vallen bij gezinnen die een veelzijdige SUV zoeken en daar niet teveel voor willen betalen. Het nieuwe lid van de Volkswagen-familie zal ongetwijfeld knabbelen aan het marktaandeel van de Polo, maar ook aan dat van de grotere T-Roc. Die is amper praktischer en aanzienlijk duurder.

Bij ons heeft u deze mooie wagen al vanaf 23.390€ ontdek hem hier incl. 3 jaar garantie!

 

BRON, Vroom.be : https://www.vroom.be/nl/test/getest-volkswagen-t-cross-moet-er-nog-meer-zijn-21514